Pe Carmina Nițescu am cunoscut-o în 2017, când a participat la mai multe evenimente organizate de Vinul.ro. Mi-a plăcut naturalețea ei. Ne scria că e pasionată de vin și că activează în domeniul turismului. M-am revăzut la scurt timp cu ea și cu Călin Stan, cel care urma să îi devină soț. Am povestit puțin despre vin și despre ceea ce fac ei. Erau doi tineri pe cinste și fiecare clipă alături de ei a fost o bucurie. Mi-a solicitat câteva recomandări de cursuri și i-am zis de cursurile WSET. Nu știu cât a cântărit recomandarea mea de atunci, dar pe mine m-a uimit determinarea ei și cum a reușit să facă din pasiunea ei carieră. Mă bucur că a acceptat să îmi răspundă la întrebări. De altfel, puteți descoperi chiar voi povestea ei și cât de mult a contat pentru Carmina să facă ceea ce îi place. 🙂
Raluca Dumitrana: Cine este Carmina Nițescu?
Carmina Nițescu: Un om care acum 10 ani și-a propus să trăiască făcând ce îi place și a făcut un stil de viață din asta.
Raluca Dumitrana: Care este parcursul tău profesional, atât în sfera turismului, cât și în sfera degustărilor de vin, evenimentelor cu vin?
Carmina Nițescu: Am iubit mereu călătoriile așa că după încheierea facultății (de drept – asta e o altă poveste!) și absolvirea mai multor cursuri de calificare și specializare în turism, am început să lucrez în lumea turismului. Am lucrat timp de 7 ani în agenții de turism iar acum 10 ani am luat calea antreprenoriatului. Mi-am dorit să trăiesc făcând ceea ce îmi place și să mă bucur de drum. Drum care să nu fie cu program “9 to 5” și nici cu stat pe scaun peste 8 ore pe zi. Drum care să fie cu sens, cu lucruri noi în fiecare zi, cu zile care să nu semene una cu alta, cu locuri și oameni faini de descoperit pe parcurs.
Mi-a plăcut enorm această industrie frumoasă a călătoriilor (cum îmi place să îi spun) așa că de când lucrez pe cont propriu, din 2013, am făcut planuri de marketing și comunicare pentru diferite agenții de turism și unități de cazare și le-am implementat alături de clienții mei. Totodată m-am specializat în traininguri de vânzări pentru industria turismului unde am simțit mereu că fac o diferență. Noi, cei din turism, lucrăm cu oamenii în unele din cele mai frumoase momente de peste an – vacanța lor. Așa că e crucial să oferim servicii peste așteptări iar pentru a face asta avem nevoie de oameni pregătiți care să fie alături de clienți atât în situații frumoase cât și unele mai puțin plăcute – adică acolo unde se vede cu adevărat ajutorul real pe care îl dăm clienților în vacanțele lor.
Întâmplarea face ca în toamna lui 2015 să merg într-o călătorie de promovare a destinației Republica Moldova. Au fost 7 zile și am vizitat 7 crame, Republica Moldova având turismul viticol foarte dezvoltat (lucru pe care l-am admirat foarte mult la ei și m-am întrebat dacă putem replica și noi asta în România). Nu beam alcool deloc înainte de această excursie, nu știam nimic despre vin însă, văzându-i pe toți cei care au vorbit la crame atât despre cum fac vinul, cât și despre cum îngrijesc via, despre soiuri de struguri, despre ce vinuri au ei în portofoliu și despre ce vinuri aveam noi atunci în pahare, mi-am dat seama că cu toții aveau o mare pasiune pentru ceea ce făceau. Și am fost curioasă să aflu mai mult pentru că mă fascinau aromele pe care le găseam în pahar.
M-am întors acasă și am descoperit că și în România se organizau o mulțime de degustări de vin doar că nu avusesem eu acces la acest domeniu până atunci. Am mers la degustări, am mers la crame, apoi am făcut un curs de inițiere în lumea vinului și mi-am dorit mai mult. Am absolvit pe rând cursurile “Inițiere în degustarea vinurilor” Organizat de ADAR (Asociația Degustătorilor Autorizați din România), precum și cursurile Wine & Spirits Education Trust – WSET Level 1, Level 2 și Level 3 astfel încât să acumulez cât mai multe informații și să pot povesti mai departe despre vin în cunoștință de cauză.
După 2 ani în care am organizat câte o degustare de vin în cadrul altor proiecte de turism pe care le aveam cu scopul de a exersa, de a vedea cum prezint vinurile și cu ce întrebări mă întâlnesc, am lansat în aprilie 2020 proiectul Winesday.ro care se adresează iubitorilor de vin și celor în devenire.
Mi-am dorit ca cu acest proiect să ,,traduc” limbajul uneori pompos al vinului în cuvinte simple, accesibile, pentru a fi înțeles de cât mai multe persoane. De atunci și până în prezent am organizat o mulțime de degustări de vin publice și private. Îmi place să organizez concepte de degustare și consider că continui povestea cu care am intrat în lumea turismului și anume aceea în care particip cu puțină bucurie în viața oamenilor. Până la urmă, participarea la o degustare de vin o asociem cu timpul liber, cu savurarea de vinuri noi alături de preparate culinare potrivite și alături de cei dragi.
Raluca Dumitrana: Cum a avut loc trecerea de la turism către lumea vinului și cum te-a ajutat faptul că ai lucrat mult în sfera marketingului turistic? Sau am putea afirma că nu este chiar o trecere, deoarece ai îmbinat foarte bine cele două pasiuni ale tale (dar și experiența profesională în domeniul marketingului turistic) și ai dezvoltat o aplicație – Winesday App.
Carmina Nițescu: Nu a fost o trecere anume de la un domeniu la altul, ci pur și simplu am inițiat Winesday.ro în cadrul căruia s-au tot înmulțit proiectele despre vin în paralel cu ceea ce făceam în turism. Pe tot parcursul celor 10 ani de când lucrez pe cont propriu am lucrat pe baza de proiecte mai lungi sau mai scurte așa că mi-a fost ușor să încadrez un domeniu nou în activitatea mea, mai ales că am fost entuziasmată și curioasă de domeniu încă de la început.
Și tocmai pentru că am vrut să leg cumva industria de turism cu lumea vinului, am creat aplicația mobilă Winesday App care pune pe harta României tot ce e de interes pentru iubitorul de vin:
- crame
- unități de cazare de la crame sau din apropiere,
- restaurante cu liste generoase de vin,
- wine shop-uri (online și offline),
- wine bar-uri,
- organizatori de cursuri despre vin (educația în domeniu consider că este foarte importantă)
- organizatori de evenimente cu vin (degustări de vin, vizite la crame, târguri și festivaluri cu vin, experiențe gastronomice la care vinul este unul din actori, etc)
Raluca Dumitrana: Să vorbim despre Winesday App și despre cum contribuie această aplicație la promovarea cramelor, spațiilor de cazare din vecinătatea cramelor, precum și la promovarea restaurantelor.
Carmina Nițescu: Când am gândit ce să includă aplicația m-am gândit să fie în primul rând o aplicație de vin și turism. Adică să îi încurajez pe iubitorii de vin să meargă atât la degustări de vin în orașele lor, cât și să învețe despre vin (vezi cursurile din aplicație), să se bucure de vin la un restaurant sau wine bar alături de prieteni, să cumpere vin pentru acasă de la wine shop-uri și să meargă și la crame pentru a face vizite cu degustare. Aplicația mobilă Winesday App este practic un loc în care am adunat cam toate locurile de interes pentru iubitorii de vin – pe harta României.
Aplicația a fost lansată la 1 martie 2022 și până în prezent am dezvoltat prezența operatorilor economici (crame, unități de cazare, restaurante, etc) în aplicație, precum și partea de “Evenimente cu vin” care în prezent include 11 categorii de evenimente, și partea de Articole unde există categorii precum “Lansări de vinuri”, “Povești despre crame”, “Cartea lunii”, “Wine Tales”, “Despre vinuri”, “Concursuri de vinuri”,”Târguri internaționale de vin”.
Aplicația mobilă este una de promovare și contribuie la vizibilitatea acestor operatori economici aflați pe teritoriul României prin mai multe moduri:
- prin prezența acestora cu cont personalizat în aplicație (fiecare are cont cu descriere, logo, fotografii, video, date de contact directe, servicii oferite)
- prin opțiunea de a adaugă Evenimente și Oferte a fiecărui operator economic
- prin opțiunea de a publica Articole (mă ocup eu de redactarea articolelor, însă cu informațiile primite de la ei)
Operatorii economici pot fi prezenți în aplicație în baza unui abonament anual și au 3 tipuri de abonamente disponibile. Fiecare poate alege tipul de abonament care i se potrivește mai mult. Există o variantă Standard de abonament care include puțină promovare însă asigura prezența acelui operator economic în aplicație atât pe harta României cât și cu datele de contact directe, precum și alte abonamente care includ opțiunea de a adăuga Evenimente și Oferte precum și cel mai complex, care include publicarea de Articole.
Aplicația este descărcată de cei pasionați de vin care caută fie să savureze un vin la un Restaurant sau Wine Bar, fie să meargă la o degustare de vin (ce poate fi organizată de oricare companie prezentă cu cont în aplicație), fie să viziteze o cramă sau să își petreacă un weekend întreg în zonă, fie să învețe despre vin la un curs dedicat. Practic aplicația facilitează accesul la publicul țintă pentru operatorii economici din lumea vinului.
Raluca Dumitrana: Cum ți-ai dat seama că este necesară o astfel de aplicație?
Carmina Nițescu: Venind din turism am avut încredere mereu în turismul de nișă. Este mai greu de făcut pentru că depinde mult de piață iar asta se formează în timp. Însă odată ce este formată iar tu deja oferi servicii nișate, ai cum să îi mulțumești și chiar să îi surprinzi în mod foarte plăcut pe clienți.
Apoi am văzut că turismul viticol se face la un alt nivel în afara României. Dacă îi luăm ca și exemplu pe americani, ei au inclusiv agenții de turism specializate NUMAI pe turism viticol iar turiștii pot călătorii la crame în întreaga lume în țările producătoare de vin.
Până să avem dezvoltat turismul viticol în România (la nivelul altor țări vreau să spun) am considerat că este nevoie de un loc în care iubitorii de vin să își găsească resurse: atât despre crame, cât și despre vinuri, dar mai ales despre locurile în care se pot întâlni cu vinul în mai multe feluri.
Am în aplicație, de exemplu, la fiecare dată de 1 a lunii, câte o recomandare de carte despre vin, lucru foarte important dacă te gândești la cunoaștere și învățare. Totodată utilizatorii găsesc în aplicație tot felul de evenimente legate de vin în toată țara. E drept că zona Bucureștiului și regiunea viticolă Dealu Mare sunt cele care beneficiază de cei mai mulți operatori economici incluși în aplicație însă dezvolt permanent aplicația iar în fiecare lună apar noi crame, unități de cazare, wine bar-uri, wine shop-uri, restaurante pe harta aplicației.
Pentru mine este o muncă continuă, dar care dă rezultate. Și cel mai frumos feedback este când companiile incluse în aplicație îmi spun că au ajuns la ei clienți veniți din aplicație. Sunt din ce în ce mai mulți cei care îmi spun asta și mi s-a întâmplat inclusiv mie la degustările pe care le organizez să aflu că o bună parte din participanți au aflat de acea degustare din aplicație.
Raluca Dumitrana: Cât de mult acoperă Winesday App zonele rurale? Cum poate fi utilizată de cei care aleg turismul rural?
Carmina Nițescu: Winesday App a fost dezvoltată pe teritoriul României unde am luat în calcul atât orașele cât și zonele rurale. Am pornit de la regiunile viticole, bineînțeles, apoi am adăugat operatori economici în diferite localități mai mici sau mai mari, în funcție de solicitări.
În zonele rurale găsim mai degrabă Crame și Unități de cazare însă uneori apar și Restaurante, de regulă deținute de câte o unitate de cazare.
Așa cum spuneam, lucrez permanent la dezvoltarea aplicației și îmi doresc ca în ea să apară cât mai mulți agenți economici inclusiv din zonele rurale atât timp cât au o legătură cu lumea vinului. Asta înseamnă conținut valoros pentru utilizatorii aplicației, deci o aplicație mai interesantă și utilă zi de zi.
Raluca Dumitrana: Cât de utilă poate fi o astfel de aplicație pentru un antreprenor din mediul rural? Cum o poate valorifica acesta?
Carmina Nițescu: Dacă antreprenorul respectiv reprezintă o cramă, o unitate de cazare, un restaurant sau, de ce nu, un organizator de cursuri despre vin sau organizator de evenimnete (să spunem o agenție de turism care organizează vizite la crame peste tot prin România) poate beneficia de clienți noi.
Astfel, utilizatorul aplicației găsește în aplicație Crama X sau Unitatea de cazare Y, etc, are datele de contact directe și o poate contacta; totodată, dacă acest antreprenor are publicat în aplicație un Eveniment cu vin (ex. o degustare care se întâmplă în restaurant/la cramă, o vizită la cramă sau chiar un tur de mai multe zile într-o regiune viticolă) sau poate o Oferta (care poate fi la vin sau la evenimente, de exemplu), sau poate un Articol despre activitatea sa, poate fi cu atât mai interesant pentru utilizatorul care află despre el.
Raluca Dumitrana: Ce faci în prezent și ce obiective ai pe termen scurt, mediu și lung, atât cu Winesday, cât și cu Winesday App?
Carmina Nițescu: Obiectivul principal cu Winesday App este împărțit în două pentru că dezvolt aplicația pe 2 direcții:
- aplicația să fie descărcată de cât mai mulți iubitori de vin care să se orienteze după ea în lumea vinului. Aceasta se poate descarcă gratuit atât din AppStore cât și în Gogle Play (link descărcare: https://winesdayapp.app.link ) și este disponibilă în limba română și engleză
- să adaug cât mai mulți operatori economici în aplicație tocmai pentru a fi vizibili către iubitorii de vin care au descărcat aplicația și care intră constant în ea pentru a căuta Evenimente cu vin, Oferte la vin/evenimente sau pur și simplu informații despre vin/crame/ce se mai întâmplă în lumea vinului.
Cu Winesday.ro continui degustările de vin tematice publice și private.
Cele publice le organizez în mod obișnuit în București, toate au câte un concept și fac parte din seria Winesday Specials, însă nu exclud varianta de a organiza la un moment dat degustări de vin și în alte localități. Depinde de cererea pe care o am. Degustările de vin private, în schimb, le organizez oriunde în România, în funcție de solicitări – sunt deschisă atât către companii care organizează temabuildinguri, întâlniri de echipă sau petreceri de companie, cât și către evenimente mici de familie. Îmi place să spun povestea vinului în cadrul evenimentelor iar parte din filosofia degustărilor mele este că tot eu îi servesc pe oameni cu vin iar acești sunt bucuroși că mă opresc la masa lor și au ocazia să pună întrebări; asta înseamnă că organizez degustări cu grupuri mici și medii, astfel încât să îi pot acoperi singură pe toți.
Îți mulțumesc pentru întrebări și sper că povestea mea să fie cu inspirație pentru cei la care va ajunge!
Carmina Nițescu
Winesday.ro & Winesday App