I-am descoperit pe Facebook și mi-a placut mult curajul cu care au pornit la drum. Mi-au spus că ideea le-a venit după ce au văzut un videoclip de pe YouTube cu un utilaj care prelucra nuci. Ideea Andreei s-a corelat cu cea a soțului, care cocheta cu dorința de a planta nuci. Bunicii soțului Andreei prelucrau nuci în mod tradițional (manual), și de aici a venit ideea de a îmbina tehnologia cu modul de lucru modern.
Andreea lucra în domeniul bancar, iar soțul lucreză în cadrul MAI. Pentru că salariul nu era suficient, Andreea a dorit să caute soluții. Deși la bazar este asistent medical, Andreea nu a profesat niciodată. S-a reprofilat și a lucrat în domeniul bancar, iar de aici a pornit pe calea antreprenoriatului în mediul rural.
Soțul a făcut facultatea de Drept, se visa procuror, dar a devenit polițist. Ne-a placut mult afirmația aceasta a Andreei, dar și conexiunile mișto pe care la face: ,,Într-o familie cu oportunități, studii și multe căi deschise, noi am ales să plantăm și să procesăm nuci, fructe foarte sănătoase și benefice sănătății. Forma nucilor, asemănătoare cu un creier, ne face să deducem multe. Studiile arată că nucile sunt bune pentru orice boală, dar mai ales pentru a ajuta creierul să funcționeze normal, combat stresul, depresia și reduc colesterolul”.
Cum a început totul?
,,Eu lucram în domeniul bancar și, pentru că salariul era destul de mic, am hotărât să mă redescopăr, să văd ce pot face din forțele mele proprii, iar soțul m-a susținut. El este lucrător MAI, polițist mai exact, și mi-a oferit doar sprijin moral și financiar. Cel mai important este faptul că a avut încredere în mine.”
Nu au avut un plan de afaceri, dar s-au bazat pe experiența acumulată de la bunici și pe un mic research
,,Am pornit totul fără un business plan, bazându-ne doar pe fler și pe experiența anterioară a bunicilor și familiei. Făcând o mică analiză, am observat că există loc pe piață, România fiind apreciată pentru gustul miezului de nucă. Astfel, am considerat că putem aduce un plus pentru regiunea de Nord-Est a României, cu nuci produse local, crocante, naturale și de calitate. De aici și denumirea societății noastre: „Moldo”, de la Moldova, și „nuts”, pentru a arăta tuturor cu ce ne ocupăm – nucile. În market și în piață am văzut prețuri mari, fără ca produsele să fie de înaltă calitate.” – ne mărturisește Andreea.
Au pornit afacerea riscând mult. Și-au vândut apartamentul, iar cu banii proveniți din vânzarea sa au achiziționat utilajul necesar spargerii nucilor.
,,Ca în orice început, a fost greu, pentru că pornești doar de la o idee și nu ai altceva. A trebuit să luăm o decizie drastică și, inspirați de modelul lui Dan Ciucu, ne-am vândut apartamentul pentru a investi într-o linie de prelucrare a nucilor. Totul se întâmpla în perioada în care Ucraina era invadată de război, iar noi ne-am gândit să susținem Ucraina cum am putut. Am căutat utilaje produse acolo și, la scurt timp după comandă, au sosit utilajele de la Orehovod la noi, în Tutova, unde am închiriat un spațiu. Bineînțeles, am adus îmbunătățiri spațiului respectiv, deoarece nu corespundea dorințelor noastre, și am început să lucrăm doar în familie.” – ne declara Andreea.
Nu au cumpărat utilajul de spart nuci din clipul văzut pe YouTube, dar au dorința de a-și dezvolta afacerea în permanentă.
,,Deși nu am cumpărat utilajul din videoclip, care era foarte scump și depășea bugetul nostru, am început de la zero și sperăm, pe termen lung, să ne înnoim și să ne îmbunătățim cu alte utilaje”.
Care este obiectivul lor pe termen lung și în ce etapă se află acum Moldo Nuts?
Nu și-au dorit profitul imediat, ci o creștere sănătoasă a afacerii. În primul rând și-au dorit să aibă clienți, fără să țină cont de profitul imediat, cu toate acestea, rezultatul lor a fost unul încurajator. ,,În primele 3-4 luni de muncă din 2022 am avut o cifră de afaceri de aproape 35.000 de lei, deși nu ne știa nimeni și nu aveam experiență în vânzări. În 2023, cifra de afaceri s-a ridicat la 200.000 de lei, ne-am făcut și un site și am trecut la etapa următoare. Pentru 2024 ne dorim să menținem același trend ascendent. Pe termen lung, dorim să devenim furnizorii cofetăriilor din zona noastră adiacentă – Moldova”.
Care au fost cele mai mari piedici și provocări cu care s-au confruntat?
Drumul Andreei și cel al soțului nu fost unul ușor, ba mai mult, rudele nu priveau cu ochi buni ideea lor de afacere, dar și abilitățile lor în sfera antreprenoriatului. Birocrația, obținerea autorizatiilor necesare, găsirea unui contabil bun au fost doar cateva din provocările cu care s-au confurntat.
,,Provocările sunt mari, mai ales pentru începători în domeniul antreprenorial. A fost dificil până am găsit un contabil bun, până am autorizat spațiul și până s-au pus toate pe roate. Partea de producție nu este ușoară, iar mulți, chiar și apropiați, se întrebau de ce ne-am apucat. Sincer? Nici noi nu știm, dar credem că putem deveni cei mai buni în această activitate, putem aduce valoare și produse de calitate. Printre provocări am constatat că vânzarea directă la cofetăriile din Bârlad nu mergea, deși le duceam mostre gratuite și ne prezentam profesional. Ulterior, am realizat că această zonă nu dorea calitate, ci doar prețuri mici. Este cunoscut faptul că zona Moldovei este mai săracă. Am primit multe comenzi din vestul și sudul României, așa că nu am insistat să revenim la clienții din Bârlad. După ce am devenit cunoscuți, ne-au căutat ei.” – afirmă Andreea.
Totodată Andreea ne spune că se lovesc și de concurența nelială. Persoane care nu sunt autorizate, nu plătesc taxe, dar care își permit să vândă mai ieftin.
Deși drumul antreprenoriatului nu a fost unul ușor de parcurs, Andreea și soțul său au reușit să gaseasca soluții de fiecare dată.
,,Uneori ne vine greu, pentru că nu vedem soluția în acel moment critic, dar cu calm toate problemele se rezolvă. Am analizat profitabilitatea și, pentru că era mică și abia acopeream cheltuielile lunare – chirie, contabil, deratizare, promovare, dări la stat, salarii și multe altele – deși nu ne-a plăcut, a trebuit să luăm măsuri și să renunțăm la spațiul închiriat. Ne-am mutat „acasă” și ne facem acum propriul spațiu.” – ne mărturisește Andreea.
Unde găsiți produsele Moldo Nuts?
Vând pe OLX, pe website-ul Moldo-Nuts.ro și pe multe alte apariții pe platforme partenere: eMAG, miculaprozar.ro, fabricatinro.ro, adk.ro, 5fructe.ro și aprozarulvirtual.ro.
Consumatorii îi pot găsi și pe website-ul mai sus menționat, dar și pe rețelele de socializare.
Facebook: https://www.facebook.com/MoldoNuts.
Text de Raluca Dumitrana
Foto: Moldo Nuts Bârlad